Sophie Goetzmann: “Here, everything moves; nothing is dead here”
“Here, everything moves; nothing is dead here”
(p. 375 – 388)

Sophie Goetzmann

“Here, everything moves; nothing is dead here”
Perpetuum Mobile and Time Control in the Work of Paul Scheerbart and Bruno Taut

PDF, 14 pages

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Sophie Goetzmann

Sophie Goetzmann

est titulaire d’un doctorat en histoire de l’art contemporainm pour lequel elle a bénéficié d’une bourse de la fondation Gerda Henkel (2012-2015). Elle a étudié l’histoire de l’art à l’université Paris-Sorbonne et à la Freie Universität de Berlin dans le cadre d’un échange universitaire. Elle a été chargée de recherche (2011/2012) puis conseillère scientifique (2017 et 2019) au Centre allemand d’histoire de l’art (DFK Paris). Elle a enseigné au sein de plusieurs universités (université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, université catholique de l’Ouest à Angers, université de Reims Champagne-Ardenne) ainsi qu’à l’École du Louvre ; en 2020/2021m elle est ATER à l’université Paris-Sorbonne. Ses recherches actuelles portent sur l’histoire culturelle de l’Apocalypse en Europe et dans les avant-gardes. « Et les grands cris de l’Est » est son premier ouvrage, fruit des recherches qu’elle a menées sur la réception critique de Robert Delaunay à Berlin en 1912-1914.
Michael F. Zimmermann (éd.): Vision in Motion

Vision is not mere registration of what enters, via the gateway of our eyes, from the outside world into our inner consciousness. Understanding the act of seeing as mirroring the outside world in mental images overlooks its temporal aspect. From Berkeley to Helmholtz, from Goethe to Cézanne, new discourses based on the physiology of the sense organs lead to new conceptions of vision not only conceived of as a mental process, but as a cognitive activity. Even before Freud interpreted dreams, seeing was conceived of as accompanying our life even when we sleep. However, to understand even the stream of the sensations, we have to configure them in pictures. Since the 19th century, the media reflect about the confrontation of seeing as a diachronic activity and of perception as coded in synchronic images. The contributions to the volume investigate the opposition of the stream of sensations and the configuration of time – from early illustrations of plants to the avant-gardes, from gesture to cinema, from decapitation to dance, from David Hume to Bergson and Deleuze. The main objective is a critical examination of images rendering vision in motion, without reducing them to the temporality of narrative.

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