Ian Alexander Moore (éd.), Reiner Schürmann: Neo-Aristotelianism and the Medieval Renaissance

Reiner Schürmann, Ian Alexander Moore (éd.)

Neo-Aristotelianism and the Medieval Renaissance
On Aquinas, Ockham, and Eckhart

broché, 144 pages

PDF, 144 pages

In this lecture course, Reiner Schürmann develops the idea that, in between the spiritual Carolingian Renaissance and the secular Humanist Renaissance, there was a distinctive Medieval Renaissance connected with the rediscovery of Aristotle. Focusing on Thomas Aquinas’s ontology and epistemology, William of Ockham’s conceptualism, and Meister Eckhart’s speculative mysticism, Schürmann shows how thought began to break free from religion and the hierarchies of the feudal, neo-Platonic order and to devote its attention to otherness and singularity. A crucial supplement to Schürmann’s magnum opus Broken Hegemonies, this volume will be essential reading for anyone interested in the rise and fall of Western principles, and thus in how to think and act today.

Table
  • 7

    Syllabus

  • 9

    Plan of Lectures

  • 11

    Literature

  • 13–21

    Introduction

  • 23–50

    I. The Several Senses of Being in Thomas Aquinas

  • 51–63

    II. Aquinas’ Philosophy of Knowledge

  • 65–81

    III. William of Ockham’s Conceptualism

  • 83–109

    IV. Meister Eckhart’s Speculative Mysticism

  • 111–119

    Notes

  • 121–127

    Afterword

  • 129–137

    Tentative Chronology of Reiner Schürmann’s Courses at the New School for Social Research

  • 138–139

    Lecture Notes of Reiner Schürmann at the NSSR— Pierre Adler’s Inventory (1994)

  • 140

    Editorial Statement

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Reiner Schürmann

Reiner Schürmann

est né à Amsterdam et a grandi à Krefeld. Il entame en 1960 des études de philosophie à Munich, interrompues par un séjour dans un kibboutz en Israël. En 1961, il entre comme novice dans un monastère dominicain en France, puis étudie de 1962 à 1969 la théologie à Saulchoir, dans l'Essonne, près de Paris ; effectuant par ailleurs un séjour à Fribourg où il suit des cours dispensés par Heidegger. En 1970, il est ordonné prêtre dominicain ; ordre qu'il perd en 1975. À partir du début des années 1970, il vit aux États-Unis, où il est nommé professeur par Hannah Arendt et Hans Jonas à la New School for Social Research de New York. Il meurt en 1993 du sida. Il a rédigé toute son importante oeuvre philosophique en langue française.

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